Shijiazhuang dag 4 en verder…..

Ni Hao Nederland,

Het verblijf gaat prima, het weer is lekker, helder en fris en vrijwel geen smog. Dat zal vanaf morgen, vrijdag, wel anders zijn in Peking. De mondkapjes liggen in ieder geval klaar voor gebruik. Overigens een vreemde gewaarwording voor iemand die nog nooit, maar dan nog nooit, gerookt heeft.

Vandaag dus de laatste dag Shijiazhuang. Gisteren hebben we een toertje door de stad gemaakt en heb ik in de middag nog wat door de stad geslenterd en een goede kop koffie gedronken bij Costa.

Lilly speciaal voor jou hebben we hier een klerenzaak geopend…. Wat vindt je daarvan?

Oostenrijk staat op dit moment in de belangstelling op de Chinese TV. De Wiener Schnitzel wordt daar dan ook uitvoerig in beeld gebracht, jazeker een reportage van ca 6 minuten!

HET BAK PROCES...

HET EINDRESULTAAT...

Mijn reisgenoten liepen in een warenhuis en opeens moest een van de jongens naar het toilet. Lastig uit te leggen, maar goed voorbereid als ze zijn lieten ze een tekst zien op een telefoon die dat aangaf….. ze werden naar de afdeling toilet papier geleid… Toen het eindelijk duidelijk was dat ze een echt toilet bedoelde, schreef de behulpzame medewerker de route er naartoe op een papiertje….. in het Chinees welteverstaan. Met hoge nood zijn dit toch wel barrières en lastig te nemen hordes.

De scooters en met name de elektrisch bikes hebben het straatbeeld van de gewone fietsen overgenomen. De meesten hebben een soort dekje om de handen en benen tegen de kou te beschermen.

We bezochten een park met allerlei kermisachtige attributen. Het vroor licht, de zon scheen, de lucht was helder en het was vrijwel uitgestorven…. Heerlijk zo”n Efteling voor ons alleen! De kids die mee zijn hebben zich er in ieder geval kostelijk vermaakt.

Traditionleel word er in het park gedanst, de muziek is modern!

Ja, echte kunstsneeuw en dan met de band naar beneden glijden. De Chinese wintersport!

Geen idee hoe het heet, maar het stond in het park en zag er fraai uit...

... geen woorden voor...

Vandaag, donderdag 14 januari, hebben we een historisch deel van de stad bezocht waar de oorspronkelijke stadsmuur gerenoveerd wordt. Het is laagseizoen, dus weinig ander publiek en weinig is toegankelijk. Dan maar de Pagode van ca 800 na Christus bezocht. Opvallend is dat in de buurt ook een moskee staat met nabij een christelijke kerk. Kijk, het gaat best wel samen toch…!

De toelichting op bovenstaande foto voor de liefhebbers....

Na het Pagode bezoek is een Tempelcomplex bezocht, waarvan onze guide weet te melden dat dit 1 van de 4 belangrijkste Tempelcomplexen van China is. Dit heb ik volgens mij al 8 keer eerder op andere plekken ook gehoord…. Maar toch, een groot complex. Diverse tempels, diverse Boeddha beelden in allerlei varianten. Helaas mocht je er niet roekn en fotograferen, maar de plaatsjes zijn mooi geworden, toch?

SELFIE...

Wij kwamen tot de conclusie dat het best handig is zoveel handen.....

Zoals ik al aangaf het is verboden foto's te maken.....(zie het bruine bord rechts)

Het straatbeeld vindt ik zelf toch altijd heel fraai, deze deel ik dan ook graag.

De Carwash komt hier naar je toe, maar zie…. Rondom de auto worden opvang zakken/bakken gelegd om het vuile water (en dat is echt vuil) op te vangen. Geen idee wat er daarna mee gebeurt, misschien gescheiden afgevoerd…net als afval?

De openheid gaat steds verder....

De voorbereidingen voor het Chinees Nieuwjaar zijn in volle gang. De van kleur verschoten lampionnen worden vervangen door firsse nieuwe.

Kids voor en achter

Heerlijke pancake, fresh made maar niet gegeten

...Zij poseerde...

... deze ook....

DHL was here!

Helemaal te gek, het dak ging er af!

We sluiten hierbij Shijiazhuang af en gaan morgen voor een verblijf van 9 dagen naar Peking. Daar kijk ik altijd naar uit!

Groet en tot horens/lezens.