Beijing – Muur – Tia’anmen - Verboden stad – Silk market & afdingen – Bye Bye….

Ni Hao vrienden en familie,

Het weekje Beijing is omgevlogen. Morgen, donderdag 28 augustus vliegen we zelf terug en verwachten rond 18.00 uur op Schiphol te landen. Dit is het laatste verslag, of we moeten nog iets vermeldenswaardigs meemaken….dan horen jullie dat natuurlijk.

De Beijing week is altijd een wat meer relaxed en luiermoment, hoewel met 3 dames die van geen ophouden weten met shoppen….. is ook vermoeiend. Zal vrijdag en zaterdag wel ff bijkomen worden zodat ik maandag weer fit aan het werk ga.

Afgelopen week stond in het teken van toeristische uitjes naar de Grote Muur, de verboden Stad, het Tian’anmen plein en de Silk market. Je moet nu eenmaal het een en ander gezien hebben om er over te kunnen verhalen.

Zaterdag was de laatste dag met Chris en stond de Grote Muur op het programma. We vertrokken om 9 uur het was file aan rijden, druk druk met hier en daar een ongeluk.

Na ruim 2 uur bereikten we The Great Wall -  Mu tian yu. Dit stuk muur ligt ten noordoosten van Beijing en is het afgelopen jaar enorm toeristisch gemaakt. De charme van kraampjes langs de looproute naar het Muur deel is vervangen door een modern complex met nieuwe hardstenen shops met een open front. Het ziet mij er te fraai uit, het vervoer is met shuttle bussen vanaf de parkeerplaats naar de kabelbaan die je naar de Muur brengt.

Bij de Muur aangekomen bleek gelukkig dat ze dit culturele erfgoed en wereldwonder in tact hebben gelaten….. niet overkapt, geen roltrappen, geen restaurants, geen fietsmogelijkheden, nee niets van dit alles…. Gewoon over de ongelijke stenen lopen, klimmen en klauteren. Blij dat er nog iets authentieks is! De muur slingert zich door bergen en dalen en is altijd een mooi plaatje.

De terugweg verliep een stuk soepeler en rond half vier in de middag waren we terug bij het Hotel. Na deze fysieke aanslag was het tijd voor een relaxed en rust moment en het happy hour! ’s Avonds was het afscheidsdiner met Chris, hij zou zondag vroeg vertrekken. Het was leuk dat ie er bij was, de komende dagen zal ook wel lukken, we weten hier immers de weg….

Na een beetje uitslapen en goed ontbijten brak het ultieme shop en onderhandelingsmoment aan….de Silk Market. Wat is de Silk Market? Voor de niet kenners, de Zijde markt. Dit is (tegenwoordig) een groot warenhuis van 7 verdiepingen. Per verdieping is het een aaneenschakeling van shops van zo’n 3,5 x 4 meter, welke met een glaswand van elkaar zijn gescheiden. Tussen de rijen shops is een looppad van ca 2 meter breed.

Het is makkelijk shoppen…… hier een shop rij met tassen ( allemaal de zelfde), daar een shop rij met schoenen, shop rij shirts, dameskleding, horloges, elektronica.

De iPhone 6 wordt hier al aangeboden…. (medio september lanceert Apple hem pas…..)

De Celine en Michael Kors tassen zijn niet aan te slepen….Lil heeft ook nog een Plada….. portemonnee en beats pill van Dr Dré aangeschaft. Tja dan wij ook maar een Beats Pro by Dr Dré  Monster met metalen behuizing, eerlijk is eerlijk het geluid mag er zijn. Het zal allemaal nep zijn en niet lang meegaan…en aanspraak op garantie zullen we waarschijnlijk niet kunnen maken maar we houden de business hier een beetje in stand! Het zijn ook idiote prijzen die we moeten betalen voor de echte….. wellicht zo wat beter besteed, in ieder geval aan ons.

Het onderhandelen vinden de meiden het spannendst. Creativiteit is van belang, en hoe bozer de verkopers ze worden ....is dat de bevestiging dat je op de goede weg bent…., Lil durft af en toe wel te dealen, lachen hoor! Grappig is dat je voor onderhandelen de shop in moet namelijk daar zijn “no camera’s…”. Kennelijk wordt het gedrag in de gaten gehouden en kan Big Brother mee kijken op het schermpje van de calculator (overal de zelfde overigens) waar iedereen, koper en verkoper, constant zijn “last price” invoert.

Als je onderhandelt van vraagprijs 3000 Yuan naar de voor jou redelijke 250 Yuan…en de onderhandeling op 400 Yuan stokt… en je vervolgens wegloopt…. Roepen ze over het algemeen snel “OK, OK”. Bozig nemen ze de 250 Yuan aan en stoppen de aankopen in een plastic tasje…..en met een welgemeend “Bye Bye Fliend” neem je afscheid om 2 shops verderop te horen dat je nog 50 Yuan teveel betaald hebt…. Of dat ze je niet geloven omdat het zo weinig is…. Tja, ga op je eigen gevoel af.

Zo, dat was de Zijdemarkt…. ’s Middags hebben de meiden nog geshopt in een echt warenhuis bij oa de Bershka. En ’s avonds aten we in een van de restaurantjes waar we met Chris ook geweest zijn. En dit is ons goed gelukt, we kregen wat we wilde en wat we bestelde.

Op een andere tafel is een vis besteld, deze wordt met een netje uit het aquarium gehaald. Het leek mij een uit de kluiten gewassen forel van ca 45 cm lang. Netje en vis worden in een emmer gestopt en aan de tafel aan de gast gepresenteerd…..oeps daar gaat de vis….. hij sprong uit de emmer op de grond….hoop gegil en hilariteit, de serveerster was al niet zo’n held met het uit het aquarium halen. Het glibberig en beweeglijke visje wordt uiteindelijk met de hand gevangen, in de emmer gestopt en afgevoerd naar de keuken. Daar wordt ie volgens kenners wederom in een bak water gezet en een ander exemplaar wordt uit de vriezer gehaald….. eet smakelijk!

Na sluitingstijd worden de in de keuken rondspartelende vissen teruggezet in het restaurant aquarium.

Na afloop van onze diners gaan we vrijwel elke avond naar de Häagen Dazs, goede kwaliteit ijs, vriendelijke mensen en prijzig maar dat hebben we er graag voor over.

Maandag, nog een par dagen en het zit er op. Het aftellen begint al een beetje en de koffers worden pro forma gepakt om te kijken hoeveel ruimte er nog over is en wat er nog aangekocht kan worden…… Lil is een professional als het op pakken aankomt, ze vouwt het a la origami op en benut elke cm in haar koffer. Dat doet ze ook met mijn bagage en koffer…. het past allemaal, net.. En nu maar kijken of we de douane om krijgen.

Het weer is heet, zeer heet en we lezen de weer berichten in Nederland…. De zomer zit er daar op hebben wij begrepen.

Op maandag na het ontbijt nemen we de taxi naar het Tian’anmen plein. Een mega plein, de meeste kennen het of hebben er van gehoord. Voor dat je het plein opkomt wordt je zelf en je bagage gecontroleerd, het moet wel gezellig zijn en blijven op het plein! Zoals altijd veel undercover en cover politie.

Aan de zuidkant is het mausoleum met naar mijn idee het meest bijzondere madame Tussaud ter wereld, namelijk met maar één (wassen?) beeld: Mao. "De voolmalig glote leidel" is te bezichtigen en ligt als een Assepoester in zijn glazen kist. De dwergen zijn vervangen door wachten zonder baard en met platte pet inplaats van puntmutsen…. Maandag gesloten, dus daar gaan we niet naar toe.

Aan de westkant is de Grote Hal van het Volk (Parlement). Vandaag veel drukte en auto’s (Audi A6 en allemaal zwart), de President van Zimbabwe (Mugabe) is voor een 5 daags bezoek aangekomen en wordt door de Chinese President ontvangen in het Parlement gebouw. Overigens komt het parlement maar 2 tot 4 keer per jaar bij elkaar. Kennelijk efficiënt genoeg voor zo'n landje......

Aan de oostkant is het Nationaal Museum, zou ik wel eens willen bekijken.

Aan de zuidkant is de Verboden Stad….. nou, zo verboden is ie niet meer…. Jaarlijks bezoeken meer dan 30.000.000 mensen de stad…… De Efteling zal er jaloers van worden! Aan entree wordt hiermee zo’n 225 miljoen Euro ontvangen….. leuk project lijkt mij!

Dinsdag en vandaag nog wat rust genomen, door de stad gelopen, Japans geluncht…. Tijd om te schrijven.

En dan, dan zit het er op. Het was een bijzondere reis met mooie en bijzondere momenten. We nemen vast afscheid en de meesten zullen we binnenkort weer zien en spreken. Dank voor jullie geduld, reactie en meeleven. Voor de statistieken, de teller van “gelezen verhalen” staat inmiddels op ruim 1.600, dank hiervoor!

Tot spoedig!

Groet,

Paul en de meiden

Ageeth

Ook ik heb genoten van al jullie verhalen. In één adem telkens de verhalen gelezen. Ik wens jullie een hele goeie terugreis en tot gauw.
Liefs Ageeth

Mariëtte

Bedankt voor alle verhalen van jullie belevenissen, ik heb ervan genoten!!. Het was voor jullie alle 4, maar zeker voor de meiden, een reis om nooit te vergeten. Goede reis en alvast welkom thuis op Hollandse bodem

Foka

Wat bijzonder dat we zo met jullie deze prachtige reis mee mochten beleven. Wat heb jij een gave van schrijven Paul. Genoten van jullie verhalen en foto's!
We wensen jullie een goede terugreis en welkom weer op Nederlandse bodem! Wat een indrukken hebben jullie opgedaan en in het bijzonder voor Jasmijn en Lilly een onvergetelijke reis van hun geboorteland!

Marlis en Johan

Hartstikke bedankt dat wij mee mochten op deze bijzondere reis. Leuke verhalen! Geniet nog heel even, alvast goeie reis en tot gauw in NL.

Ton Hendriks

Mooie verhalen, leuke dingen gedaan en veel moois gezien met een indrukwekkend tintje uit het verleden. Wij eten vanavond de gekochte mosselen wel op! Goede reis terug naar huis, blijf vriendelijk bij de douane!