Aankomst Beijing – shopping slagveld – diners – Chop Stick innovatie – Zomerpaleis

Dit wordt een verslag waar de belevenissen weinig gemeen hebben. De verslaggeving geeft een beeld van de eerste 3 dagen in Beijing met de aankomst op woensdag 20 augustus t/m vrijdag 22 augustus.

Woensdag 20 augustus reisdag en Chris

We verlaten de provincie Guangdong, bye bye geboortegrond…. En we vliegen naar Beijing. Na een vertraging van 45 minuten landen we rond 16.30 op Beijing airport. De koffers zijn er vlot bij deze keer en we kunnen direct door naar de aankomsthal. Chris (Chinese naam: Tao Ping), de vader van Michael (Chinese naam: Tao Wei), staat ons op te wachten. De ontvangst is hartelijk als altijd!

Chris is al 20 jaar voor Meiling (Nederlandse adoptieorganisatie) de vaste contactpersoon in China die alle voorbereidingen, formaliteiten en begeleidingen van en voor de families regelt en coördineert. Hij woont in Nanchang maar verblijft vaak in Beijing omdat de 2e procedure week van de adopties in Beijing worden afgewikkeld. In de eerste week verblijven de families altijd in de provincie waar hun kind vandaan komt en wordt het eerste deel van de procedure gedaan met behulp van een lokale gids of een familielid van Chris (Chris regelt het allemaal). Zo dan weten jullie ook wat de rol van Chris is, belangrijk dus!

Ik ben nu ca. 20 keer in China geweest waarvan zo’n 16 adoptie begeleidingen, Chris en ik kennen elkaar dan ook goed en kunnen het altijd prima met elkaar vinden. Via Chris heb je altijd een leuk kijkje in de Chinese maatschappelijke keuken…. Hij is een soort radar die aangeeft hoe het er voor staat en wat ontwikkelingen zijn en hij is redelijk open naar ons, dat is erg interessant en leuk.

De rit vanaf het vliegveld naar het Novotel (er zijn er 3 in Beijing…) duurt ongeveer 45 minuten en geeft al direct een goed beeld van veranderingen van Beijing in de afgelopen, zeg, ca 10 jaar. Moderne en futuristische gebouwen, groot, GROOT en NOG GROTER… Veel neon straalt je tegemoet, veel glas, veel … heel veel auto’s, weinig fietsen…., verkeer slipt om de haverklap dicht! En dan hebben we het over een stad waar je vrijwel constant over 3 tot 4 baans wegen rijdt.

Shopping slagveld

Na aankomst in het Hotel eerst maar de omgeving aan de meiden laten zien, waar zijn de winkels, de Malls. Ze zijn donderdag op zich zelf en moeten natuurlijk wel de goede plekjes vinden..

Voor velen een bekend plaatje nabij het Novotel

De Wanfujing, de 4 inpandige malls van 4 tot 8 verdiepingen….. het bleek donderdag een beetje te veel, zo overweldigend dat het zelfs Jas te veel is…… Tja, dit wilde jullie toch? Dit zien we nergens in Nederland of verder in Europa. Niet 1 maar wel 4 Rolex winkels, vele ZARA's, meerdere PRADA’s, to much!

De ware socialistische markteconomie, verzameld op een behoorlijke kluit….

Woensdag zijn we bij het oriënterend bezoek een Chinatown straatje ingelopen Hier wordt ongedierte waar we in Nederland allerlei bestrijdingsmiddelen en lokdoosjes voor hebben of de gemeente voor bellen….als lekkernij aangeboden. Vaak nog levend, levendig en kronkelend zijnze gespietst op een prikker, klaar om gefrituurd te worden. Dierenvriend Lil wordt er helemaal onpasselijk van en kan het niet aanzien. Tja, je moet een beetje durven waardering voor andere culturen op te kunnen brengen…

Hoewel we in Beijing minder bekijks hebben dan in het zuiden van China, ze zijn hier westerlingen gewend, wordt desamenstelling van ons vieren toch wel opgemerkt en nagekeken.

Donderdag en vrijdag is het shop programma wat aangepast, ze hoeven niet alle winkels meer in, gaan selectiever te werk en slaan zo wat kleding aan de haak en Lil koopt nog 2 siliconen horloges, 1 grijs en 1 pink….

Diners

Chris heeft nu geen adoptiefamilies en is in een soort vakantiestemming. Een biertje maakt hem spraakzaam en vrolijk, nu kunnen de meeste chinezen nauwelijks tegen alcohol en dat geldt ook voor hem. Terwijl ik het idee heb evenementen bier te drinken, alcoholvrij dus.

De eerste avond hebben we om de hoek bij het Hotel in een restaurant buiten gegeten. Ik was hier eerder en het is hier uitstekend. Het is, volgens Chris, een historische plek… een van de ministers van de keizer is eigenaar geweest van de grond. Een paar gebouwen (volgens mij alleen wat daken) dateren ook uit die tijd. Hele verhalen dus, maar ik ben ze effe kwijt.

Chris weet altijd goed dat eten te bestellen wat wij lekker vinden, maar aub “no bones”. Ik ben niet zo’n kluiver en als je hier iets besteld waar aan gekloven moet worden, dan zie je na het kluiven nauwelijks het verschil met vóór het kluiven….. en vaak weet je niet wat het is.

Na het buiten eten is de Haagen Dasz onveilig gemaakt en hebben we feestelijk en kleurrijk ijs gegeten. Grappig was dat er ook een paar Chinese stok-oudjes waren die met hun mobieltje foto’s maakten van hun ijs….

De donderdag middag lunch gebruiken Chris en ik in een buitenwijk van Beijing. Tussen wat zakelijke bezoeken in stappen we een restaurantje binnen waar we voor 26 Yuan, is ca € 3, 2 biertjes en 2 plates met rijst, vlees en groente eten. De krukjes waar we op zaten stonden op het punt het te begeven, zeker onder mijn gewicht….

Het donderdag avond diner wordt genoten in een restaurant waar de adoptie groepen ook vaker komen, vlak bij het hotel van Chris. Hier wordt de ware Peking Duck geserveerd, die nemen we. Een kok fileert de gebakken en gelakte eend ter plekke. De plakjes eend worden keurig en decoratief op een bord gelegd en op tafel gezet. Als klapstuk wordt de kop van de eend met snavel en al als lekkernij gepresenteerd…. Chris weet ondertussen hoe die Ollanders daar tegen aan kijken en laat hem direct afvoeren…..helaas geen foto van dit diner maar wel een andere.

Op vrijdag doen we een gezamenlijke lunch. In een Hutong (is een oud Chinees volkswijkje) achter het hotel restaurantje. Piepklein, wel schoon en goedkoop,hier komen alleen de lokale mensen.

Chop Stick innovatie

Tijdens het diner op vrijdag waar Chris besloot even geen bier te nemen hij had wat hoofdpijn, besprak ik met Chris de idee van holle Chop Sticks om ook je soep, saus en drankje mee te drinken….… (zie eerder verslag deze reis)…. Hij vond het een briljant idee en was enorm enthousiast en had zichtbaar veel pret. Volgens hem het beste ide ewat ie ooit gehoord had...., ze blijven altijd heel correct.

Met zijn eigen Chop Sticks praktiseerde hij diverse gebruik varianten van mogelijk toch een van de grootste innovatieve wendingen die het Chinese rijk te wachten staat…. Dit moet toch een succesvolle operatie kunnen worden in een land van 1,4 miljard inwoners.

De rechten van het idee zijn inmiddels gedeponeerd, investeerders en producenten zijn welkom!

Summer Palace – Zomer paleis

Wat moet ik hier nog aan toevoegen, hier is al zoveel over gezegd en geschreven. Tijdens alle China bezoeken gaan we ook altijd naar het Zomer paleis. Deze ligt een uurtje rijden ten noord westen van Beijing. Het verblijf van de keizer tijdens de zomer en ook het voorlopige hoofdkwartier en verblijf van Mao en zijn kornuiten na de revolutie en herovering van China op de nationalisten en Keizer getrouwen.

In alle seizoenen ben k hier geweest inclusief een winterperiode toen het meer bevroren was.

Voor degene die het nog niet kennen het is een enorm groot complex met gebouwen rondom een meer een tempelachtig paleis welke hoog gelegen is en waar je via een trap naar toe klautert. Boven gekomen heb je wel een prachtig uitzicht over het gebied, meer en Beijing in de mist….

De foto’s zeggen meer:

Verder nog wat aardige plaatsjes van de afgelopen week...

Dat was het voor deze dagen, goed weekeind allemaal en groet vanuit en warm Beijing.

Paul

Yvonne Dekker

Mooi verhaal en de foto's maken het levendig voor ons in het natte Nederland.. Totaal andere wereld en eetgewoontes. Die "ongedierte snack...." brrr.. ik kokhals al bij het lezen en zien. Wat me opvalt is dat de restaurants zo kaal zijn in de zin van sfeer-planten/ bloemen en kleur. Misschien een uitdaging Paul..? Liefs Yvonne