Verslag 3 - Sanshui tehuis & vindplaats – Forrest park en Jas rijdt auto – Lil tafeltennist tegen Chinees kampioen – Weetjes

Ni hao familie en vrienden,

Ten eerste, dank jullie wel voor de vele en leuke respons op de berichtgeving! Vandaag is veel te verhalen, ik beloof het; morgen wordt het korter!

Ook de biologische klok voelt zich weer helemaal thuis, gezien de uitstekende nachtrust en algehele fitheid. Ter kennisgeving, anders wordt het zo eentonig, goed van het Chinees ontbijt (inclusief Wan Tan soep) genoten.

Het was vandaag een drukke en mooie dag waar we fraaie dingen beleeft hebben. Het was droog en de temperaturen waren hoog, rond 35 C, wel benauwd.

Sanshui tehuis en vindplaats

Vandaag een dag waar het deze reis eigenlijk om gaat, het tehuis bezoek. Vandaag staat het tehuis van Jas op het programma. Jas hebben we in februari 2000 opgehaald.

Het tehuis staat in Sanshui, zo’n 45 km van het Hotel in Guangzhou. Sanshui is een stad waar drie rivieren samenkomen, de betekenis van Sanshui is dan ook: San = drie en Shui = wateren (…..ik zou zeggen maak er wat leuks van). Er is weinig anders te beleven dan dat er een forrest park is met enkele attracties, historisch vrijwel niets (we zullen wel wat gemist hebben), verder veel fabrieken en op 15 km afstand een Audi fabriek.

Uit Sanshui komt overigens wel een beroemd persoon, maar daar zijn ze hier nog niet achter: Jasmijn Hendriks… jullie kennen haar ongetwijfeld van So You Think You Can Dance.

Even over 10 uur vertrokken we, Michael had zijn schoonouders meegenomen. Zij gingen familie bezoeken. Tegen 11 uur kwamen we aan bij het tehuis en werden we ontvangen door de directeur en het hoofd van de kinderafdeling. De directeur is een aardige en plezierige man. Het hoofd van de kinderafdeling is, helaas om te moeten schrijven, niet echt betrokken en was afwezig aanwezig en toonde niet echt interesse en werkte het programma af als een verplicht nummer.

Wellicht waren onze verwachtingen met betrekking tot empatisch vermogen en enthousiasme van het bezoek wat te hoog en misplaatst. No problemo wat mij betreft maar voor Jas voelde dat jammer, maar jullie kennen Jas die gaat daar bijzonder mee om.

Tijdens een korte ontvangst met fruit in de eetzaal van de kinderen, liet Jayne foto’s van 14 jaar geleden zien, die kwamen niet echt aan. De toenmalige tehuis medewerkers zouden met pensioen zijn.

Na wat vragen van ons over het tehuis en de bewoners (400 bejaarden, 50 kinderen met beperking) vertelde ik wat over Jas, de school en het dansen. We lieten de auditie en halve finale duo dans van So You Think You Can Dance zien en gaven nog enkele ongesigneerde, tja als je dan beperkt geïnteresseerd bent…, shirts en een aantal posterkaarten. Het grappige is dat tijdens de lunch het tafeltennis van Lilly ter sprake kwam…. Zo, die was raak, hier was volop belangstelling voor. Conclusie: China en dans = ?? China en tafeltennis = !! , om in te vullen.

Voor Beyond Basic liggen hier kansen om het dansen in China tot ontwikkeling te brengen. Ilse, Jarino en Kimberley, uitdaginkje?

We vroegen of we kinderen mochten zien, dat mocht. We liepen naar een hal naast een slaapzaal. In de hal waren zo’n 15 kinderen in de leeftijd van ca 2 tot 6 jaar. Allen met een geestelijke en veelal ook lichamelijke beperking.

Het was geweldig zoals ze reageerde. Ze kwamen op ons af, bekeken en betastte mijn behaarde arm (hebben Chinese mannen niet) en ze wilde aangehaald en opgetild worden. Spelletje met handen klappen en “high five” waren al snel favoriet, ze hadden de grootste lol en wij dus ook. Ze probeerde in onze tassen te kijken en hielden onze handen vast. Een meisje van ik schat,2 tot 3,5 jaar gaf het niet op en hield mijn hand vast en waar ik liep, liep zij mee. Mooi moment.

Op aangeven van de verzorgsters liepen wij richting het hek, waar de kinderen altijd achter moesten blijven, en zwaaiden zij gedag tegen het meisje….. ze bleef mijn hand vasthouden en zwaaide vrolijk terug….Doeiii! Ze mocht buiten het hek mee, de verzorgsters dachten dat zij terug zou lopen want zij waren de moeders en vertrouwd voor haar. Nee dus, je zag haar denken…. “doeiii allemaal, ik ga met die grote blanke man mee”. Uiteindelijk zijn zij en ik gered en is zij door een verzorgster opgehaald, afgeleid ennaarhaar vriendjes en vriendinnetjes teruggebracht.

Teruglopend door het tehuis zag Jayne een mevrouw die sprekend leek op een van de verzorgsters van 14 jaar geleden…. je moet er maar oog voor hebben. Ja hoor dat klopte. We hebben Jas en de verzorgster vereeuwigd:

Na het kinderfeestje is ons in het tehuis een lunch aangeboden. Niet alle gerechten waren voor ons geschikt, waarbij de kippenpoten met name een hele kluif waren. En dan die gestoomde kippenkop die, zoals het leek, een middagdutje deed. We hebben toch maar ons best gedaan, beleefd zoals we zijn.

Lil en Jas kregen een cadeautje mee, een fraaie gedecoreerde doos met chop sticks (Nee Jas, geen Shop Sticks). Daarnavolgde nogeen staatsie foto en isafscheid genomen.

De directeur staat rechts en het hoofd kinderafdeling staat naast mij;

Vindplaats

Na de lunch is de tehuis directeur ons voor gereden naar de vindplaats van Jas. Dit is een kruispunt in een straat, echter er zijn 2 kruispunten. De volgens de directeur meest voor de hand liggende plek hebben we bezocht. Omgeven door winkels, zou dus niet kunnen missen Jas, en een groepje oude mannen die een spel spelen moet Jas dus hier neergelegd zijn. Bijzonder… de foto’s spreken voor zich, gebruik je fantasie en belevingswereld……, doen wij ook!

Kruispunt in 360 formaat....:

De bijdrage van Jasmijn over deze dag volgt.

Sanshui Forrest park en Jas rijdt auto…

De kennelijk enige serieuze attractie in Sanshui is het Forrest park. De naam zegt het al, een diversiteit aan bomen in een park welke (sub)tropisch aan doet. Binnen het park is een bid-plek waar Boedha centraal staat en er één enorme Boedha ligt. Die liggende Boedha is wel zo’n 80 tot 90 meter (schatting) lang.

Michael wist in het park een kartbaan, nou vooruit we zijn er toch en Michael en ikgaan karten. Beschermdoek over je hoofd, alleen de ogen zijn vrij (ding was volgens mij al diverse keren gebruikt en niet gewassen), helm op en kar(t)ren maar. Al snel raak ik achterop, niet zo gek als je 25 kg meer weegt.

Jas wilde het daarna ook wel eens proberen en ging in een gemotoriseerd autootje met rem en gaspedaal de baan op. De eerste rijles, en dat op geboortegrond.

Lil tafeltennist tegen Chinees kampioen……

Tijdens de lunch met de tehuis directie kwam het tafeltennis talent van Lil ter sprake, de wedstrijden, de successen, de trainingen, de club en de knie blessure. Michael vroeg of Lil tegen zijn schoonvader wilde spelen. De man, ik schat ca 55 jaar, is in zijn jonge jaren enkele malen kampioen geweest van zijn provincie Jiangxi. Lijkt haar en ons ook natuurlijk wel leuk, we hebben in het hotel 2 batjes, ballen en een tafeltennistafel gehuurd.

Wow wat was datleuk, ze zijn aardig aan elkaar gewaagd. De man speelt met de penhoudergreep, ze meppen er op los en Lil heeft uitstekende slagen (ja, ik ben de vader en niet objectief). Binnen 15 minuten is de man drijfnat van de transpiratie. Na een uurtje geeft ie het op…. Frank, haar trainer, is ondertussen al van de vorderingen op de hoogte.

Weetjes (uit het Chinese nieuws)

3.367 Chinezen hebben in de periode november tot maart (is het reis seizoen) de Zuidpool bezocht. Is 9% van het totaal aantal Zuidpool-gangers. Er staat zelfs een Great Wall Station. Zal zeker met de financiële inbreng te maken hebben (interessant hé…..).

De groente en fruit export van China naar Rusland ondergaat een enorme boost van 80% meer sinds Europa en de VS in de ban zijn. De boodschap is helder, er zijn alternatieve genoeg en we zullen de handel niet snel terugkrijgen. Weet dat Rusland tot nu de grootste afnemer van groente en fruit uit Europa was en dat Europa met name China geleerd heeft hoe om te gaan met de gewassen en de teelt….., de cirkel is rond, de wereld verandert en de bordjes worden verhangen.

China maakt zich zorgen over de onbalans die is ontstaan in de aantallen mannen en vrouwen, voornamelijk als gevolg van de één kind politiek. Ieder jaar zijn er 1.2 miljoen mannen boven de 30 jaar over, hier “leftover man” genoemd. Het sociale probleem wordt onderkend. Daarom heeft de National Health and Family Planning Commission een 5 jaren plan gelanceerd dat de huidige ratio van geboortes van 117,6 jongens op 110 meisjes moet terugbrengen naar 115 jongens en 100 meisjes. Internationaal is de ratio 103 – 107 jongens op 100 meisjes….. Het terugbrengen van illegale sexe tests en abortussen zou een belangrijke bijdrage moeten leveren aan het halen van de doelstelling.

Louis van Gaal beheerst hier zelfs het sportnieuws… In de China Daily van 14 augustus een pagina groot artikel overLouis, en met name over de wijze waarop hij in 4 weken tijd Manchester United gerevitaliseerd en klaargestoomd heeft voorhetnieuwe seizoen. Waar een klein landje groot in kan zijn, ja dan is ie toch van ons.....

The end voor vandaag. Morgen gaan we op kraamvisite en de Giant Panda baby’s bezoeken en ga ik ergens een potje badminton spelen in Foshan, ik ben uitgedaagd.

Allemaal nog een mooie dag en tot morgen!

Paul

Foka

Wat een bijzonder dag hebben jullie gehad. Prachtige foto's! Heel fijn dat we dit op afstand mee kunnen beleven.

Marlis en Johan

Mooie berichten van en volop genietende familie ????
Veel plezier verder, groeten, M& J

Jarino

Wauw wat een dag! Geweldig =D

Martijn

Klinkt goed allemaal!
Heel veel plezier nog daar.

Groetjes uit Obertraun

Yvonne Dekker

Wat een ervaring voor jullie en vooral Jas. Mooie en goede foto's erbij. Geniet van deze verhalen, dank!

djas & suzy

Wat een dag vol met mooie foto's en verhalen.
Bedankt dat we dit ook hebt mogen mee kijken en lezen.
Groetjes en tot de volgende verhaal.x

Anouk Pleijler

Wauw, wat een bijzondere dag was dat! Heel mooi om dat allemaal te kunnen lezen. Geweldig!

Theo van Middelaar

Wat een indrukwekkend verslag! Mooi om te lezen.
Heel veel plezier nog en ik wacht je volgende verslag af.

Elke

Ha lieve mensen. Wat een fantastische verhalen om te lezen! Ik ben nog niet helemaal bij omdat ik zonet jullie blog pas heb ontdekt. Al lezende ben ik heel even bij jullie in China. Met een dekentje op de bank heb ik het bijna net zo lekker warm als jullie daar. Morgen g ik de rest lezen. Geniet met volle teugen van jullie reis en van elkaar. Dikke knuffel! Groetjes.

Oma Thea & John.

Jullie prachtige reisverhalen zijn bijzonder,leuk en boeiend en dat neemt ons mee! wat leerzaam om zo alles te bekijken.hartelijke groeten en tot gauw weerziens,groeten uit Rotterdam.