Verslag 2 - Chinees archief - In the cloud & piano - Phone back covers - Weetjes!

Ni Hao familie en vrienden,

Goedemorgen

Na een deels slapeloze nacht, in ieder geval van mij – de meiden hebben een redelijk goede nachtrust gehad, stonden we om 07.30 aan het ontbijt. Een Chinees ontbijt is toch ff wat anders dan het gemiddelde Franse croissantje of het continentale Frühstück. Nee, dan begin je met gebakken rijst, water spinazie, bonen in tomatensaus, gebakken kippenpoten, gebakken Chinese kool, noedels, noedelsoep, conge en dergelijke. Het legt in ieder geval een redelijke basis voor de eerste uren….en ik kan er goed van genieten!

Chinees archief

Om half negen meldde Michael zich en zijn we meegereden naar het archief van de Civil Affairs. Hier liggen onder andere alle officiële (notarieel geregistreerde) documenten opgeslagen over de bevolking, welke je op aanvraag kan inzien. Wij zouden de dossiers van Lil en Jas inzien. Nu hadden we al een enorme papierwinkel, 5 notariële boekjes per persoon, van onze majesteiten maar volgens Michael zou er best wat verrassende info aanwezig kunnen zijn.

Het was interessant de dossiers in te zien, originele notariële documenten van de procedure van destijds met ook diverse stukken die wij aangeleverd en handmatig geschreven hebben (in 2000 en 2003). Een letterlijke footprint, in plaats van vinger afdruk, in rode inkt van Lil en Jas op een persoonlijk document. Ik verwacht overigens niet dat zo’n footprint enige kans van herkenning bij identificatie oplevert……

Daarnaast lazen we wat meer info over het “Finding” moment. We wisten de locatie en dag wanneer beiden gevonden zijn. Nu stond er dan ook letterlijk dat ze in een “paper box” gevonden waren.

Lil had een rood truitje/shirtje aan en was gewikkeld in een handdoek en om 05.15 am (vroegertje dus) gevonden in de poort van het tehuis in Maoming. Bijzonder overigens is dat overmorgen, vrijdag 15 augustus, de vinddatum van Lilly is. Ik heb altijd wel de idee dat er iemand op zo’n dag er toch ook ff bij stil staat, en zich afvraagt wat er van haar terecht gekomen is. We zouden het graag vertellen en laten zien!

Jas was eveneens gevonden in een “paper box”, locatie en straat zijn wel genoemd, kruispunt met veel winkels, maar verder geen bijzonderheden over tijdstip of kleding. Van Jas hebben wij toentertijd wel het shirtje meegekregen waar ze in gevonden is, dat is een emotioneel kledingstuk, immers dit is het enige fysieke dat zij…. Vul maar in.

Bij de overdracht in 2003 is gezegd dat bij Lil een handgeschreven briefje zou zijn geweest met geboortedatum en haar naam, Mei Lie. Over dit briefje is niets te vinden in het archief. Volgens Michael is er een kans dat dit in Maoming in het tehuis nog wel aanwezig is, we zullen er naar vragen.

Verder houden we jullie niet in spanning …. We hebben geen informatie gezien of gelezen die we niet echt wisten. Helaas mochten we van de documenten geen foto’s maken, ook niet per ongeluk.

In the Cloud & Futuristische piano

Na het archief bezoek zijn we naar het zaken district van Guangzhou gegaan. 10 tot 15 jaar geleden was dit boerenland, nu staan hier de meest bijzondere, hoge en futuristische gebouw. Inclusief een zeer bijzonder theater annex concertgebouw van de hand van een Nederlandse architect XX ….naam ons niet bekend, Google search werkt niet echt mee in verband met blokkade.

Ook staat er een openluchttheater welke in de Pearl river is geplaatst, de vorm van een schip heeft met drie grote “masten” welke bij de uitrol in plaats van zeilen 3 enorme Led schermen zijn. Ik schat het aantal zitplaatsen op ca 25000 tot 30.000. Dit was in 2010 de plek voor opening en sluiting van de Asian Games die in Guangzhou gehouden zijn.

We eindigen in de West Tower. Een ruim 500 meter hoge toren waar we met de lift naar boven zijn gegaan. Ons hoogste punt was 488 meter. Maar zoals gezegd, we zaten in the cloud en het uitzicht was minimaal. Rondom beneden ons wel diverse luxe appartementen complexen met zwembaden op de hoogste verdiepingen. Een bijzonder gebouw welke in een soort spiraalvorm is gebouwd van breed naar slank en weer breed….

In de hal van de toren staat qua vormgeving de meest futuristische piano die ik ooit heb gezien. Deze is ook speciaal gemaakt voor de opening en sluiting van de Asian games.

Lunch en Phone back covers

Aan het eind van de ochtend zijn we terug naar het hotel gegaan hebben samen met Michael in een restaurant op het Shamian eiland een Thaise lunch verwerkt. Daarna is Michael naar huis gegaan en zijn wij op verkenning gegaan en gaan lopen.

Het eiland af, loopbrug over, kris kras door allerlei steegjes met winkeltjes (met kruiden en eetbaar ongedierte) voor de lokale bevolking geslenterd. Uiteindelijk kom je dan in een groot winkel gebied waar met name Lil en Jasmijn hun ogen uitkijken. We worden vreemd aangekeken en hebben veel bekijks, Moi de grote blanke man en dan drie Aziatische types. Je ziet ze kijken en denken… wa is da?

De meeste mensen zijn net zo groot als Jas en Lil. Met name Jas vindt het leuk en bijzonder dat ze eindelijk tegen mensen aan kan kijken in plaats van er tegen op….. Ik toren er aardig boven uit.

Voor Lil is het een feestdag, we komen meerdere 361 en Li-Ning winkels tegen. Dit zijn voor haar dé sportmerken in China (……maar in Nederland is dat natuurlijk Nike, Armand en Tamara!).

In een soort zijdemarkt shopping hal valt Lil voor een aantal iPhone5 back covers, ze heeft er 3 gekocht (waaronder Louis Vuitton) voor totaal 35 Yuan (is ca € 4,50).

Rond 16.00 uur zijn we terug in het hotel, ik gebruik de tijd om de biologische klok wat meer aan het tijdverschil te laten wennen. Om 18.00 uur wordt ik wakker…

Rond 19.00 uur zijn we, je raad het nooit…. Een Restaurant zoeken en we gaan eten. De meiden krijgen er steeds meer plezier in. Het is een leuke uitdaging iets te durven, niet hetzelfde te eten, en het contact met de Chinezen te hebben. Ook hier was maar 1 meisje die gebrekkig Engels sprak, enorm aardig was en enorm haar best deed. Ze maakte een kopie van onze eet vertaallijsten, handig voor andere gasten.

Qua eten hebben we onder andere Peking eend verwerkt. Hiervoor kregen we plastic handschoenen (die bij Shell hangen voor Diesel benzine….), erg handig.

Weetjes

Oh ja, het regent nogal en bij elk Hotel of restaurant waar je komt staat een “paraplu automaat”. Daar doe je een dichte paraplu in, je haalt hem er uit, et Voilà…. Er zit een plastic hoes om zodat niet alles nat wordt.

De gasprijs beheerst het nieuws in China, de krantenkop is dan ook: “Gas wordt 20% duurder”. Dit heeft te maken met de stijgende vraag. De Nederlandse schakist kan er maar blij mee zijn, wij als afnemers en consumenten natuurlijk niet.

Op het Nederlandse nieuws lazen wij de berichten over de Giant panda drieling die in Guangzhou ZOO geboren zijn. Dat moet dus “Chimelong Safari Park” in Guangzhou zijn. Ze wegen overigens respectievelijk 83 -, 90 - en 122 gram…. En dat moeten dus Giant panda’s worden! Wereldnieuws dus en wij zitten er boven op. We proberen vrijdag op kraamvisite te gaan en de eerste beelden van moeder en kids jullie te tonen.

In Chengdu kwam een 60 jarige man, genaamd Li, er achter dat ie in de verkeerde bus zat. Hij vroeg de chauffeur te stoppen, dat deed ie dus niet. Li greep het stuur en probeerde een stop te forceren. Helaas niet gelukt en hij kreeg een boete van 980 Yuan, ca € 120.

Politiefiets met zwaailicht en alarm…. Hartstikke handig in de achtervolging of op weg naar een noodgeval.

Morgen donderdag 14 augustus

Bijzondere dag, we gaan om 10.00 uur het tehuis in Sanshui en de vindplaats van Jas bezoeken. Jas zal hiervoor ook een eigen persoonlijk aandeel hebben in de verslaggeving.

That's it voor vandaag we gaan slapen, tot morgen.

Growt,

Paul

Anouk Pleijler

Wauw, echt prachtig om te lezen! Kan niet wachten tot ik morgen het verslag van Jas te lezen krijg. Veel plezier nog! Liefs

yvonne dekker

Lil, alsnog van harte meid!! Wat een gedenkwaardige en emotionele verjaardag. Prachtig dit allemaal samen te delen en te beleven. Mooi verslag Paul!! Liefs uit Bosch en Duin

foka

Prachtige verslagen. Je kunt leuk schrijven Paul. Mooi met foto's erbij. Morgen een bijzondere dag in het bijzonder voor Jasmijn! Groeten van ons voor jullie vieren!

vales..

Hallo lieve luitjes,
het ziet er goed uit, en wat leuk om toch zoveel dingen terug te zien. Ik zou zeggen geniet ervan. Leuk verslag Paul!!

Marlies Rijks

Wat ontzettend mooi om zo mee te mogen genieten van jullie reis. Zoveel herkenbaar en laat ons met een glimlach terug denken aan onze eigen China reis. Wij kijken uit naar jullie verdere belevenissen. Blijf vooral genieten.

Jan Willem

De trip door die steegjes, kan ik mij nog als de dag van gisteren herinneren. En dat ze die politiefietsen nog steeds hebben. Zal ze eens voorleggen aan de collega's.

Veel plezier verder en groetjes

Ronald

wat een belevenis!
Zoveel heb ik nog niet gezien in Guangzou.

Groet,
Ro