Zaterdag 3 maart t/m dinsdag 6 maart 2012

Zaterdag 3 maart t/m dinsdag 6 maart 2012

Het was ff wachten op berichten, maar hier zijn ze dan...

Zaterdag 3 en zondag 4 maart - De vlucht Amsterdam - Beijing was helemaal volgend het boekje. We zijn zondag 4 maart om 14.00 Beijing tijd (nog maar eens, is + 7uur Nederland...) op Beijing Capital airport geland. Om 19.30 uur vlogen we door naar Yinchuan en arriveerden daar om 21.10. Met koffers ophalen zaten we al om 21.30 uur in het busje naar het hotel..... vlotter kan het niet.

Hotel is wat gedateerd en inchecken ging ook wat moeizaam maar niet piepen, ik ben tenslotte waar ik graag ben; China!

Maandag 5 maart - Een privacy dag. Verder de omgeving van het Hotel wat verkend. Yinchuan is niet zo'n enerverende stad, ondanks de ruim 1.6 miljoen inwoners, dan dat ik gewend ben. Beetje grijs en grauw a la Oostblok. Woonblokken van ca. 5 verdiepingen vormen de omgeving.

We zitten relatief ver van het centrum en rondom het hotel is weinig, eigenlijk niets...., te beleven. De eerste typisch Chinese restaurants liggen zo'n 700 meter verderop in de straat en een winkel plaza op 1 km.

's Avonds ben ik alleen gaan eten in een Chinees wat smoezelig restaurantje. Ik had slechts 1 A4 (van de 6) bij mij met wat vertalingen van gerechten, het bleek voldoende om de tafel gevuld te krijgen. Lokaal biertje er bij, en laat het u smaken! Het bestellen van de 'fried rice' (= gebakken rijst met oa ei) was een ingewikkelde opdracht, ondanks de Chinese vertaling. Met 5 medewerkers van het restaurant aan mijn tafel en een behulpzame gast, die wat 'geblekkig' Engels sprak, is het gelukt....

Buiten voltrok zich een opstootje tussen een man en 2 dames.... kunnen ze wel, 2 tegen 1! Uiteindelijk wisten de dames, kapsters?, met een taxi die als vluchtauto diende, er vandoor te gaan. En dat in combinatie met mijn maaltijd leek het wel een Theater diner, mooie voorstelling ik heb genoten.

De kranten en de TV doen verslag van de vergadering van het Chinese volkscongres. Deze komt met 2997 leden eenmaal per jaar bij elkaar en begon vandaag. Hier worden de hoofdlijnen uitgezet en de prognoses voor het komend jaar gedaan. De export neemt als gevolg van de Europese crisis behoorlijk af, daarentegen stijgt binnen China de handel. De economische groei verwachtingen voor het komend jaar zijn 7,5%, tegen de 9 tot 10% van de afgelopen jaren. De prijzen stijgen met ruim 4 tot 5 % (inflatie). Volgens de kenners is een groei van minder dan 7% risicovol en kan deze tot behoorlijke binnenlandse onrust omslaan. Als dit maar niet tot een 'Aziatische' lente gaat leiden.

Verder valt op dat het aantal revolutionaire programma's op TV minimaal is. In tegenstelling met oktober vorig jaar, toen liepen de programma's over van strijdbare, militante en historische 'informatie'. Wat is er verandert?

Oeps, 's avonds valt in ons hotel tot 2 x de stroom uit op onze verdieping. Gelukkig draait de lab top op de accu, hierdoor had ik ook wat licht. De eerste keer ff meegekeken welke stop/schakelaar omgezet moest worden, van deze kennis had ik en de rest van de verdieping de 2e keer veel plezier van.

Vandaag is ook de verjaardag van Mao, hij zou 118 zijn geworden als ie gezond geleefd had en onsterfelijk zou zijn. Het is gevierd met enkele duizenden mensen op het plein van de Hemelse Vrede bij en voor zijn mausoleum of maosoleum.

Dinsdag 6 maart - Na wat formaliteiten, een stevige wandeling gemaakt in de omgeving van het hotel, prima geluncht en ff skype contact gehad met thuis. De Volvo heeft het (weer) begeven en we gunnen hem nu zijn welverdiende rust..... Volgende week maar eens achter een ander karretje aan.

In de middag hebben we het centrum met een bezoekje vereerd. Wat aardige foto's kunnen maken en een filmpje van restaurant medewerkers die met een soort warming up bezig waren middels dans en rek en strek oefeningen. En dat voor de deur van het restaurant. Iedereen deed mee, de bediening, de Boss, de koks, de afwas etc. Goed voor de teambuilding en de gasten. Leuk voor onze Hospitality College trainingen Elmar?

's Avonds wederom een typisch Chinees restaurant opgezocht. De eigenaar beschouwde dit internationaal bezoek als een hoogtepunt in zijn zo te zien reeds lange carrière. Alles is uit de kast gehaald waarbij de lokale hap met smaak, kleur en de nodige pittigheden verrassend lekker was. Na de nodige plichtplegingen en een lokaal biertje eindigt hierbij de dag voor ons. Vermoeid en voldaan terug naar het hotel, nog ff contact met thuis.

Hierbij wat beelden van de eerste dagen:

Zowel fietsenmaker als sleutelspecialist!

Miele...? Er is geen betere!

de Groenteman.

Het materiaal bewijst het, we hoeven niet bang te zijn voor een Chinese invasie.

Lijkt me heerlijk, die gedisciplineerde medewerkers die ziich melden en voorbereiden op de dag!

Beetje inkijk...

Ton Hendriks

Ziet er weer mooi uit, ik ben natuurlijk jaloers.
Geniet.
Ton

Elmar

Die temabuilding-dans gaan we overnemen! Het trekt sowieso de aandacht en maakt mensen nieuwsgierig.
Kunnen we ook verkopen als sales-training ;)