Nanjing - Beijing 20 t/m 23 oktober 2011

Er zijn van die momenten dat je niet tot uitvoering van je voorgenomen plannen komt. Dit waren dus van die dagen. We zijn ondertussen van Nanjing naar Beijing gevlogen. Korte vlucht van 2 uur, maar volle bak.

Wat is het toch genieten in dit land, ogen dicht en geuren opsnuiven.

Donderdag 20 oktober was een reisdagje met de bus. Een privacy dagje, dus geen verhalen. Wel avonds laatste diner gehad met onze gids en vertaler, een prima kerel.

Zeer bijzonder was de duivensoep.... Ze zeggen wel eens Chinezen eten alles wat 4 poten heeft, behalve de tafel.... klopt als een bus. De hele duif, weliswaar in mootjes gehakt, mocht tot ons bord meegenieten in de soepbowl. Ik ben nooit zo'n kluiver geweest.... dus ik beperk mij tot de bouillon, die was super qua smaak, het water loopt mij nog uit de mond.

Ongelukken

Qua nieuws hebben afgelopen dagen de kranten bol gestaan van het vreselijke ongeluk in Foshan, een meisje van 2 dat overreden is, 18 mensen die er gewoon langslopen en niemand die haar te hulp schiet. Er heeft een inzameling plaatsgevonden, met het geld kunnen de ouders de medische kosten betalen. Het schijnt vaker te gebeuren, probleem nu is dat camera's een en ander geregistreerd hebben en de beelden naar buiten zijn gekomen. Ik begrijp dat dit bericht ook tot Nederland is doorgedrongen. De binnenlandse kranten hier zijn zeer kritisch en zien in dit incident de bevestiging van het morele verval van China waarover nu een nationale discussie wordt aangeslingerd. Foshan ligt overigens naast Sanshui waar Jasmijn vandaan komt.

Frappant is dat daags na het ongeluk de overheid via de media laat weten dat het aantal ongevallen in de periode januari t/m september met 2% gedaald is naar 259.629. Het aantal verkeersdoden is zelfs met 11,8% gedaald naar 49.844. Dit komt neer op 0,0049% van de bevolking. In Nederland was dat in 2010 0,0040% . En geloof me, hier wordt toch wat anders en minder gedisciplineerd gereden en gemanoeuvreerd en dan in Nederland. Vervolgens worden ouders opgeroepen meer en beter op hun kinderen te letten....

Economische treurnis

Mijn Chinese vriend snapt overigens niet dat wij landen als Griekenland financieel blijven steunen. Ik heb het proberen uit te leggen, het klonk wat ongeloofwaardig. Ik heb uiteindelijk maar aangegeven dat wij in Europa vanuit een solidariteitsbeginsel dit soort initiatieven ondernemen..... en dat de besluitvorming voor steun alleen mogelijk is zolang de weerstand hiertegen van de bevolking lager is dan 50%, en dat dat democratie, politiek of Wilders heet.

Vrijdag, zaterdag en zondag (21 t/m 23 oktober) Beijing

Tja Beijing, hier is al zoveel over gezegd en geschreven. Aanstaande dinsdag de 25e vlieg ik weer op huis aan. Druk programma maar deze keer geen toeristische uitjes, maar die hebben jullie in Juni al meegekregen. Vrijdag en zaterdag was het lekker weer met zon, vandaag zondag is een Nederlandse herfstdag, koud, wind en spetters. In Nederland schijn het nu beter te zijn.

Apple

Vandaag een van de weinige legale Apple stores bezocht. Ik had gehoopt nog wat nieuwe gadgets aan te treffen, maar helaas ook hier niks nieuws onder de zon en de iPhone4S komt over enkele weken pas.

Wat wel grappig is dat als je de Apple store uitloopt, je buiten direct aangesproken word door (illegale) iPhone verkopers (met de handen vol iPhones)... gek, ze zijn 200 Yuan duurder (binnen Y 4800 en buiten Y 5000). De mannen geven aan dat er binnen schaarste is doordat mensen er vaak meerdere tegelijk kopen... en ze hiermee toch een hoop mensen kunnen helpen. China is en blijft één grote handelsnatie en iedereen doet er aan mee.

Gadgets

Vanmiddag een tijdje met Lilly ge-skyped, altijd lachen en gezellie! Ze heeft een bekkentrekken programma ontdekt op de computer, ik wordt er gek van....

Ondertussen mijn Chinese vriend geholpen zijn iPod touch op te starten. Deze had hij al 1,5 jaar maar nog niet in gebruik genomen... kan ie voortaan zijn mail ook zo uitlezen en beheren.

???

Gisteren en vandaag in de Hutong achter het Hotel in restaurantjes gegeten, waarvan zelfs gisteren de lunch alleen! Chinezer kan het niet.

Geniet van de foto's.

Ajax en de mannen in beter tijden, grijze pak is de heer Jaacke, achter het Ajax shirt Cohen!

Ook Bassie heeft zijn plaatsje hier veroverd....in de fotozaak!

Parkeer gagage lift, efficient is het zeker, maar als de lift kapot is.... en dat gebeurde toch enkele malen per week toen wij er waren.

Een heerlijk Yin Yang soepje

Ronde auberginese..., nog nooit van gehoord!

Pech onderweg, ook hier.

Streetview 1

Streetview 2

Reacties

Reacties

Ma

dag Paul,Fijn dat er vandaag weer nieuws is uit China.Het zijn weer mooie Foto's.Jammer dat ik niet meer kan skypen.Maar morgen ben je weer thuis,ik wens je een goede reis.Oom Frans gaat morgen naar Afrika,maar zijn vlucht is om 10 uur s'morgens.Dus je loopt elkaar mis op Schiphol.Tot morgen Paul!!!!!

Anje Atlanta

Hallo Paul,

Duif heb ik als kind bij een tante gegeten, vond het niet echt lekker. Maar de chinezen kunnen denk ik beter koken dan mijn tante.
Wat het verkeer betreft in China, je snapt niet dat er niet nog meer ongelukken gebeuren.
Eurocrisis ? Over een paar jaar verholpen, let maar op dan is het geen Europa meer, maar Chinopa !
Geniet nog even van alles.

Goede reis en behouden thuiskomst.
Anje

Lotteke

Ha Paul,

Laatste dagje alweer.
Geniet nog van een lekker diner!

goede vlucht
groet
Lotteke en de rest

Ton

Omdat je toch in china was heb ik je iets in het chinees ge-sms-t. Ik was benieuwd of je het begreep.
we zien wel.
Verder:
????????????

Groetjes Ton

Paul T.

Zo, nu wel weer lang genoeg weggeweest, Paulus!
Koffertje inpakken en naar huis komen, we hebben je nodig ;~) !!

Johan en Marlis

Wat gaat de tijd toch snell! Een goede vlught en tot horens!

Groeten uit 31 ' warm Jozi

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!