18 en 19 oktober 2011 – dag 3 en 4 Nanjing

Wie wat bewaard heeft wat..... dus we halen dag 3 en 4 bij deze in.

Dinsdag de 18e was me een dagje, met name het diner. Maar daar straks meer over.

City wall en Confusius memorial

We hebben vandaag een bezoekje gebracht aan de city wall. Natuurlijk is dit de oudste van de hele wereld..... Zonder gekheid hij is inderdaad heeeeeeellll oud, wel zo'n 700 jaar. Maar ziet er nog fantastisch uit.  De muur had een beschermende functie voor de stad en haar inwoners. In het verre verleden omringde deze de hele stad, nu is er niet zoveel van over maar is ie zeker de moeite waard om te bekijken.

Als je hier niet te zoeken hebt, kom jer niet doorheen!

Vervolgens brachten we een bezoek aan een Confusius memorial met allerlei shops, bootjes, zang en dans. De fotos spreken voor zich.

Boom met gouden bladeren.... iedere avond worden ze geteld. De iMac parasol naast de boom heeft ook een belangrijke functie.

Ook hier, veiligheid voor alles.... een reddingsboeivoor de opvarenden.

Tafereeltjes

 Diner speciaal

's Avonds hebben we vlak bij het Hotel Japans gegeten aan de plaat (Teppanyaki). Heerlijk, heerlijk. Biertje en Saké erbij. Ik zat naast een Chinese jonge vrouw die geanimeerd met haar, eveneens Chinese, tafelgenoot aan het eten en praten was. Na een uurtje werden wij opgemerkt en raken in gesprek.

Zo'n gesprek wordt uiteraard uitgebreid met de nodige eierdoppen Saké.. (Ma, dat is Japans sterk spul). hier lijkt het spul wat sterker dan bij ons. De dame raakt ondertussen aardig boven haar theewater en geeft binnen een half uur wel 20 keer aan dat ze een kindje wil, en dat ondanks ik herhaaldelijk aangeef hier niet voor beschikbaar te zijn. Hup Saké, hup saké, daar gaat ie weer.... Nog een slokje! Het wordt tijd afscheid te nemen, ik heb haar veel succes en geluk gewenst voor de toekomst.

Ach we hebben gelachen en het was verder gezellig en zeker erg lekker.

Woensdag de 19e, na een goede nacht om 09.30 uur vertrokken voor een toertje.

Sun Yat-sen memorial en het verhaal

Eerst zijn we naar het Sun Yat-sen memorial gereden en gelopen. Vanaf de revolutie in 1911 de eerste socialistische leider van China. Een interessante man, eigenlijk meer een soort vader des vaderlands. De man heeft een goede en stevige reputatie. Van hem zijn, mij in ieder geval, geen excessen bekend (betekent niet dat ie ze niet heeft gehad).

Vandaag hoorde ik het echte verhaal. Na de revolutie, zo rond 1911, vestigde de nationalisten met Sun Yat-sen als hun leider zich als regering in Nanjing. Echter in Beijing was de Keizer nog steeds aanwezig en had deze de belangrijk en overweldigende steun van het leger. Toentertijd had China dus twee leiders.

Sun Yat-sen vond dat maar niks en maakte een deal met een hoog geplaatste militair, Yuan Shikai, in dienst van de Keizer en die uit was op macht. De deal hield in, als deze Yuan Shikai de rol van de Keizer definitief zou beëindigen, waardoor er een republiek voor heel China zou ontstaan, dan mocht Yuan president worden. Zo geschiedde, de Keizer zocht en ander baantje, SUn Yat-sen trad af als president en Yuan trad toe als president van de republiek China. 

Echter, na zo'n drie jaar kwam president Yuan er achter dat je als president niet die absolute macht hebt zoals dat bij de Keizers wel het geval was. Nou simpel toch, dan benoem je jezelf als Keizer..... dat heeft ie 82 dagen volgehouden, toen is ie vervolgens door zijn oud collega's enkele reis "eeuwige jachtvelden" gestuurd. Ja mensen, hoogmoed komt voor de val, ook nu dus.

Het uitzicht van Sun Yat-sen vanaf zijn memorial tombe

Leuke mannen, mooie koppen, gele petten met daaronder weinig haar, maar ach... zo hou je ze bij elkaar!

.... een mens is nooit Te oud of Te ver om Te ...

 

Da's toevallig! Enkele Mis-sen poseerde op de trappen van het Sun Yat-sen (geen familie)... volgens de kenners in onze groep is Miss Panama, achterste rij rechts, de gedoodverfde winnaar.

Na het Sun Yat-sen memorial hebben we een bezoekje gebracht aan de Yangtze rivier. Dé rivier van China waar ik een paar jaar geleden een prachtig boek over, ja had ik ook niet gedacht, gelezen heb. We hebben de rivier via een mega brug bezocht.

In een van de peilers van de brug was een overzicht van de jaren 60 en 70. Met veel Mao, badges, printjes en foto's. Hier stond ook een groot Mao beeld. Met de lift zijn we binnen de peiler naar boven gaan en hadden een fraai uitzicht over de stad en het verkeer..... De brug heeft 2 verdiepingen, de bovenste is voor het wegverkeer en de onderste voor het treinverkeer.

Ter info, brug voor spoor en verkeer....

Chairman Mao in niet levende lijve..

En wat funny beelden:

Wie weet wat dit is, wij hebben ze maar in één saaie kleur....

Pure Hospitality!

En Michel ..... containertje laten komen?

De lunch van vanmiddag, erg lekker!

Mijn hobby, vuilnisbakken portretteren, Nr 1 

en nr 2.

WEETJES en nog wat versie 2:

  • Onze gids heeft nog geen rijbewijs maar is druk doende deze te halen. Een rijbewijs in China halen gaat wat anders als bij ons. Het rijden gebeurt vrijwel geheel binnen een besloten en speciaal hiervoor bestemd terrein. Daarnaast moet je je theorie halen. Verder moet je verplicht 2 uur als verkeerregelaar de stad in om .... Inderdaad het verkeer te regelen! Idee is dat je een beetje gevoel krijgt bij.... Bij wat? Ik kan me er wel wat van voorstellen, enerzijds is de idee dat deelnemen aan de georganiseerde verkeerschaos een enorme uitdaging is, dat laten ze je dan beleven. Aan de andere kant schijnt het weinig uit te maken gezien het algehele gedrag in het verkeer.
  • BMW - Als je Chinezen vraagt hoe ze reizen binnen de stad en naar hun huis, krijg je regelmatig het antwoord... met mijn BMW! Dit status verhogende vervoermiddel loopt direct een deukje op als zij vervolgens uitleggen dat BMW staat voor Bus, Metro, Walking (Ma, walking betekent lopen/wandelen....).

Reacties

Reacties

Lotteke

Dag Paul,

Wat een uitgebreid verslag met veel plaatjes.
Lijkt me een leuke stad ook.
Die vuilnisbakken zijn veel te mooi voor hun doel.
Hoe is de temperatuur daar?
In Beijing begint het al best fris te worden zag ik.

geniet maar veel, vooral ook van het zalige eten! (alleen daarvoor zou je al naar China gaan...)

groetjes Lotteke

Martin

Zeg Paul,
leuk zo'n brug met een baan voor de trein en een voor het verkeer, maar waar mogen de wielrenners dan rijden?
Verder mooie foto's met dito verhalen.
Genieten.

Ton

En nu maar hopen dat ma van de saké afblijft... zeker op feestjes...
Veel plezier nog daar!

JW

Dan nog altijd beter de Chinese BMW dan de Amerikaanse
--> Break My Window

;-) en succes met de overdracht(en)

Lotteke

Ha Paul,
Hopelijk alles OK daar?
Ben benieuwd naar de volgende verslagen.
Je bent alweer in Beijing aangekomen.
Doe je de allerhartelijkste groeten aan Chris van mij en "meatball"?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!