Beijing - Toeristisch 20 t/m 24 juni 2011

In dit deel van het China bezoek wordt verslag gedaan van de toeristische bezoekjes in en rond om Beijing. Deze was per abuis verwijderd.... dus een nieuwe versie bij deze.

Maandag 20 juni 2011 - Beijing - Zomerpaleis

Na gisteren een acclimatisering dag te hebben genoten vandaag starten met de resterende procedures en toeristische bezoekjes.

Rond 10.30 uur vertrek met de bus naar het Zomerpaleis, het paleis waar de Keizer in vroeger tijden in de .... jullie begrijpen het toch wel wanneer hij hier kwam?

Mao heeft na zijn 'Lange Mars' naar Beijing hier ook een tijd gebivakkeerd. Het beslaat een groot terrein met tuinen, fraaie gebouwtjes, kleurrijke wandelpromenade, een meer en een fraai Paleis gebouw op een heuvel. Deze is via de trap te beklimmen, maar doen we vandaag maar niet.

Bij aankomst en het kopen van een ticket kwam er 'en colonne' een peloton agenten/militairen en bodyguards aanlopen welke op voorbeeldig en gediscipleerdewijze een plein voor de entree met lint vrijmaakten van publiek en hierdoor een afzetting creeërden. Het publiek moest verder via de zij ingangen.

Dit waren de voorbereidingen voor hoog bezoek..... nou daar wachten we dan maar op, we willen Maxima, onze droomprinses..... wel eens bergoeten.... helaas, het bleek de zoon van de premier (van 10 jaar geleden) van Singapore te zijn ... kunnen jullie het nog volgen...nee? Gewoon nog een keer lezen.

Hierbij de plaatjes...:

Zo, na dit spektakel kunnen we over gaan tot de orde van de dag en waar we hiervoor hekomen zijn..... een bezoek aan eht Zomerpaleis en naar omgeveing:

Dinsdag 21 juni 2011 - Beijing - Grote Muur bezoek

The Great Wall is zo'n beetje de bekendste attractie die je gezien moet hebben als je hier bent. Op diverse punten zijn plekken waar je hem toeristisch kan bezoeken. WIj gaan naar een lokatie, ruim 2 uur rijden, waar de Duitse Fa. Henkel een renovatie gefinancierd heeft, dat wordt gevierd met een dankjewelbord.

Even wat meer over de muur: Hij is heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg lang en ook heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg oud, toch belangrijk om te weten. Daarnaast is hij ooit gebouwd om de vijanden (welke?) uit het noorden te weren.

Op de wandelroute terug passeer je een haag van kraampjes met herinnering snuisterijen aan je historische bezoek, inclusief in diverse talen het rode boekje van de overleden kameraad en Chairman. Het onderhandelen is het leukst.

En nu de plaatjes....:

Deze oudstrijder is klaar met zijn oorlog en heeft nu rust, rust en nog een rust... Graag en tegen een redelijke vergoeding mag je met hem op de muur op de foto, maar ach hijlag zo lekker en ik wilde hem niet storen in zijn siësta.

Woensdag 22 juni 2011 - Beijing

Wat betreft de bezoekjes is het vandaag een rustdag. Wel lekker kunnen werken en lezen voor Vierduinen HAP (H = Hospitality, A = Advies en P = Projecten). Vierduinen HAP, niet bekend?? De site www.vierduinen.nl zal meer duidelijkheid verschaffen.

Donderdag 23 juni 2011 - Beijing - Temple of Heaven

Ondertussen is het lokaal 17.15 uur, over 3 kwartier gaan we eten..... Het weer is ondertussen omgeslagen, noodweer, donker, onweer, wind en regen maar de temperatuur is nog steeds lekker. Overigens we zitten11 hoog, dus last van overstromingen zullen we niet hebben.

Vandaag vervolgenwe hettoeristischeprogramma met een bezoek aan de Temple of Heaven.Deze had inde Keizertijdeen religieuse functie. Twee maal per jaar bezocht de Keizer de Temple of Heaven, riep en sprak daar diverse goden aan dieinvloed hadden open bekend wareren met het weer (de KNMI Goden genoemd). Deze werkzaamheden van de Keizer moesten leiden tot weldadige oogsten.

De Keizer liep over een lang marmerenpad naar de diverse tussen 'stations' deed daar zijn rituelen en vervolgde zijn route, altijd over een middenpad.

Als zijn taak er op zat dan sloot de De Keizeraltijd af met de ook voor onsoverbekende kreet:'Oant moarn', Piet Paulusma heeft het dus niet van een vreemde.... nou en dan ging het regenen en was de oogst goed.

Gauw naar de fotos:

De vlaggenmast: als de vlag er hing, was de Keizer aanwezig en aan het werk,het wasdanverboden gebied.

En dit is hem dan... de Temple of Heaven:

Paul

Compliment! wederom prachtige pictures!

Jan Willem

Als ik enkele foto's op nu.nl zie, dan moet je blij zijn dat je op de 11e verdieping zit met al die regen:
(http://www.nu.nl/buitenland/2547634/delen-van-peking-water.html)

Nieuwe trip misschien: kano-tocht naar de zijdemarkt?

Martin

Paul, wat een prachtige verhalen en mooie foto's!
Geniet nog even de laatste dagen daar en tot later.
gr uit Hoogland.

Lotteke

Nou, wat grappig te lezen wat je geschreven hebt toen je met ons op reis was.
Zelfs m'n eigen dochter staat op de foto...

groetjes Lotteke