Beijing (Peking) - China 18 t/m 28 juni 2011

Vanaf vandaag alle Beijing verhalen vanaf hier!

Zaterdag 18 juni 2011 - Ni Hao Nederland!

Vandaag afscheid genomen van Guangzhou en om 13.50 uur vertrokken we voor een vlucht van ruim 3,5 uur naar Beijing (Peking). De controle, met name op vloeistoffen, is scherp. Sommige handbagage moest meer dan een keer door de scan.

Er was nogal wat turbulentie, maar ach die hebben we de afgelopen week wel meer gehad. Om 16.45 uur landen we, om 17.30 uur al inde transit naar het hotet, het Novotel Peace in Beijing www.novotel.com/gb/hotel-3115-novotel-beijing-peace/index.shtml . Ruim 10 minuten lopen van het Tian Men plein welk aan de noordkant direct grenst aan de Verboden Stad.

Mooie en grote kamer op de 11e vedieping. Natuurlijk zijn we ook nu gelijk weer gaan Chinezen. Het weer is prima, heet ca 35 C maar droog en lage luchtvochtigheid, dus niet benauwd.

Ploglamma deze week:

Laughing

- Zondag lust!

- Maandag Zomel Paleis

- Dinsdag de Muul

- Woensdag vlij

- Dondeldag Tempel of Heaven

- Vlijdag Tian Men plaien en Velboden stad

We houden jullie op de hoogte met plaatjes en verhalen. De komende dagen zal ik ook wat bijzonder nieuws uit dit mystieke land opduiken en met jullie delen.

De meesten weten het wel, maar Ton (mijn bloel) heeft 2 prachtige liedjes geschreven over Adoptie... volg de link en luister naar 'Lilly' en 'Jasmijn' (Natuurlijk zijn de andere liedjes ook zeker de moeite waard).

Veel luisterplezier. Tot molgen.

Zondag 19 juni 2011 - Beijing

Vandaag eenn soort rustdag. Na het ontbijt om 11 uur heb ik mijn reisgenoten een de shops laten zien, met name de supermarkten en de PC Hooftstraat van Beijing, de Wanfujang.

Al eerder schreef ik hier over tijdens andere bezoeken aan Beijing. Hier staan de meest luxe warenhuizen en winkel malls, vrijwel alle luxe merken op kleding, horloges en sierraden zijn vertegenwoordigt. Niks ontwikkelingsland maar ontwikkeld land.... mijn reisgenoten kijken hun ogen uit.

Wisten jullie dat het aantal McDonalds in Beijing meer dan 150 is....en in heel China meer dan 1300. China is dé groeimarkt voor deze Hamburgerketen.

We zitten in een uitermate luxe omgeving, de exclusieve en grote hotelketens zijn buren of tegenover ons. Naast ons hotel wordt een Waldorf Astoria Hotel gebouwd, moet 2012 klaar zijn. Lijkt me een leuk alternatief voor het huidige Novotel.... Maar ondanks alles is tussen al dat modern ook een stukje authentiek aan te treffen:

De overburen (Hotel) hebben voor hun gasten diverse Rols Royces beschikbaar welkebuiten staan. Om de hoek zijneen Maserati, een Ferrari en eenRolls Royce dealer. Overigens heeft Beijing 2 Rolls Royce dealers!

In China wordt door ca. 15% van de mensen 80% van het BNP verdient/omgezet. Ja, binnen hetsocialisme wordt het tenminste eerlijk verdeeld......

Verder vandaag wat aardige plaatjes geschoten, geniet ervan!

Tussen alle moderne gebouwen toch nog een authentiek stukje Beijing (tegenover het Novotel)...

Ze blijven innovatief voor de touristen.....,onder Ma Obama, Pekin Heineken, een zwart shirt met de quote: 'Money is not a problem, the problem is no money'

Wat te denken van een Handsfree theepot van ruim 3 meter, deze blijft oneindig schenken...

Met 'Spam' hebben zegeen enkel probleem, zelfs niet in blik..... zo'n gevaarlijk virus is het kennelijk ook weer niet... in nederland noemen ze het toch Smac?

De groente satés zijn niet aan te slepen, van bloemkool tot broccoli.... los verkrijgbaar in de winkel.

De Wanfujang, de PC Hooft van Beijing maar dan groter enluxer,zondagavond 20.00 uur, muchos neon, led & people.......

Leuk artikel uit de krant. Wat te denken van deze invalide kar.... een handige zoon, zonnepanelen, materiaal van de recycling, en je maakt een invalide wagentje welke electrisch middels zonne energie voort beweegt. Milieuvriendelijk en efficient.

Er schijnt een afspraak met de Italiaanse voetbalbond dat de super cup van Italië (winnaar competitie tegen de bekerwinnaar) in een periode van 5 jaar 3 maal in Beijing in het Nationaal Stadion (is het Olympisch Stadion = Bird nest) gespeeld wordt.

Ze zijn druk doende om de grasmat, Amsterdam Arena dit is de eerste vanaf 2008...., te vervangen en te verfraaien. Deze wedstrijdmoetin augustus gespeeld wordentussen AC Milan en Inter Milan. Alleen las ik vorige weekin de nederlandse media dat deze twee teams er helemaal géén zin in hebbendeze wedstrijd in Beijing te spelen. Past niet in de programmas etc. We zijn benieuwd! Vorig jaar is er ook van afgezien.

Woensdag 22 juni - Beijing - TV Media... onder controle!

Op de televisie hebben we in het hotel zo'n 43 kanalen, waarvan 11 Chinese CCTV kanalen. En daar zitten ook een kanaal nummer 14 en 15 tussen, dus er zullen er wel meer zijn dan 11. Daarnaast nog 8 BTV, Beijing, zenders. Het aanbod is nieuws, Amerikaanse films, karaoke, sport, amusement, muziek en Chinese films.

De Chinese films zijn over het algemeen behoorlijk traditioneel met veel militair vertoon en enkele gaan over de revolutionaire periode met Mao.

Daarnaast zijn er nog een paar Franstalige en Engelstalige zenders als BBC World, Travel Channel, ESPN, CNBC, National Geographic.

Bijzonder was gisteravond, op BBC World was een nieuwsbericht over opstandigen in binnen Mongolië, het item met beelden uit de regio werd na ca 5 seconden onderbroken en het beeld ging op zwart...... Nee, daar houden ze niet van, geen meldingen over binnenlandse onrust. Na het item werd er weer gewoon uitgezonden. Lang leve de Fleedom!

Lekker eten!

Bourgondiër als ik ben is eten hier een van dé geneugten, maar deze delicatesse heb ik mij toch maar niet aan laten smeren:

Padden trek of trek in padden.....

http://paul1960.reismee.nl.//Dag Paul

dag Paul,Het is nu 6.30 in de morgen en ik heb net de medicijnen in genomen en jouw reisverslag gelezen.Wat een grote theepot,het lijkt wel of de theepot zweeft.Nu vandaag is het hier ook mooi weer.Gisteren was het net herfst.Hoe is het met de kinderen? Al aan de nieuwe ouders gewend?Liefs van ma.Geniet er nog maar van!!!!11