Guangzhou - China 11 t/m 18 juni 2011

Ni Hao Nederland

Zaterdag 11 juni naar Guangzhou en zaterdag18 junivliegen naarBeijing, dinsdag 28 juni weer terug in Nederland.

Via deze blog wordt je van bijzondereweetjes en nieuws over Chinaop de hoogte gehouden.

Zaterdag 11 juni 2011 - residag t/m zondag 12 juni 2011

Het is zaterdag 11 juni 13.25 op schiphol. Mooi op tijd, om 14.15 uur verzamelen en inchecken. Vlucht zal op tijd zijn. Eerst naar Beijing en dan door naar Guangzhou. Al met al zal ik, met vertrek vanuit Ede, zo'n 24 uur onderweg zijn naar het Victory hotel in Guangzhou.

Nog ff contact gehad met Hans die aan het verhuizen is, ik baal dat ik niet kan helpen ondanks dat er genoeg handen zijn. Hans, de YOP hou je tegeod.

Vlucht Amsterdam - Beijing ging prima op tijd, vertrek 17.30 uur vanaf Amsterdam en aankomst 08.40 uur zondagochtend lokale tijd Beijing (6 uur tijdverschil.....). Om 12.30 uur vlogen we van Beijing naar Guangzhou waar we om 15.35 uur aankwamen.

Om 17.30 uur waren we in het Victory Hotel www.victoryhotelguangzhou.cn/ . Opgefrist, gegeten (wat anders....) en dande berichtgeving naar Nederland verzorgen.

Onderweg naar het hotel stond een auto met pech op een 3 baans snelweg. Hij beschikte niet over een gevaren driehoek maar gelukkig wel over een kartonnen doos .... die hij 6 meter achter zijn auto zette om te laten zien dat hij er stond en pech had.....

Het weer is nog beter dan verwacht, droog, wat zon en warm benauwd ca. 32 C.

Verder regent het behoorlijk in de regio.... zit je lekker in je tobbe te tobbenen dan.....

Afijn, we drijvenaf.... waar was ik gebleven..... het kan nog erger hoor, een borreltje op zijn tijd of liever toch maar niet, namelijk deze manheeft door verdriet en ellendezoveel gedronken dat volgens de arts 'angiitis' is opgetreden en hij 5 tenenheeft verloren......

Man loses five toes from overdrinking

Voor vandaag was dat het, allemaal een goede zondag en tot morgen!

Maandag 13 juni

Zo de eerrste serieuze dag zit er op. Ondanks de voorspellingen hebben we qua weer een geweldige dag gehad. zon, droog en ca. 35 graden en om 12.00 uur leek de zon loodrecht te staan, we hadden vrijwel geen schaduw.

Vandaag was de dag van de overdracht, allemaal goed gegaan.

Het Shamian eiland, inde stad Guangzhou, waar wij zijn is afgelopen jaar volledig opgeknapt in verband met de Asian games, ja ja dan laten de Chinzezen zich van hun beste kant zien.

Hier is het een beetje komkommertijd qua nieuws.... Tja komkommertijd heeft toch een andere dimensie gekregen.

In de China daily van vandaag stonden een paar fraaie plaatjes slawelke ik jullie niet wilde onthouden....

'The Fantasies of Chinese Cabbage'

en wat denk je hier van....

'The Fantasies of Chinese Cabbage'

Deze sculpturen zijn gemaakt door de Chinese artiest Ju Duoqi (spreek uit... Joudoki...) van chinese kool met de inspirerende titel 'De Fantasie van de Chinese Kool'.

Ware kunstenaar toch, dat is nog eens een bordje opmaken!

Zoals bekend zijn er regelmatig opstootjes en protesten in China, deze worden niet getolereerd en direct ontregelt door de politie. Sinds deze week worden de raddraaiers met nieuwe machtsmiddelen uit elkaar gedreven....

Ready, aim, squirt

Er zijn enkele demonstranten met verdrinkingsverschijnselen opgenomen, de schade loopt in de miljoenen.....

----------------------

Dinsdag 14 juni

Het wordt saai maar ten opzichte van gisteren dezelfde weersituatie: prognoses slecht, realiteit uitstekend!

Vandaag was een procedure dag en bezoek aan de orphanage. Nu effe tijd wat te schrijven en straks weerchinezen.

Vanmorgen hoorde ik een leuke van onzeChinese vriend Michael, in europa praten wij over de Briclanden (staat voor: Bazilie, India en China). In China, en wellicht de rest van de wereld, spreekt met in het kader van de economische problemen in Europa over de 'Pigs' (Voor mijn moeder: varkens....) landen... Pigs staat voor: Portugal, Ierland, Griekenland en Spanje... afijn deze landen vormen het grootste financiële probleemn van Europa. Leuk gevonden toch.

Nu wat zware kost voor de liefhebbers: Sorry Europa en het Westen maar ze beslissen hier sneller en adequater, zijn praktischer, zijn toegankelijk naar landen welke wij bij voorbaatveroordelen, en veroveren de wereld qua afhankelijkheid en netwerk op een heel slimme en efficiënte manier.

Integenstelling tot de omgevingen welke wij gewend zijn,wat star, besluitvorming is traag en verliest zijn kracht en effect door de compromissen in het algeheel (Europees) belang, let wel ik vindt dat we het goed geregeld hebben of regelen (in het algemeen genomen), maar we raken achterop enteren in op de enorme reserves van onze verworven welvaart waardoorderealiteit van de toekomstvertroebelt. Er zijn nieuwe krachten, krachtenvelden en orders aan het ontstaan welke de regie zullen voeren inde komende 30 ot 50 jaar. Als we daar niet adequaat op inspelen raken we uit balans.

Zo dat was de wereld beschouwing van vandaag...

Nog iets leuks vandaag in het nieuws?

- Twee grote artikelen in de China Daily over nederlandse bedrijven welke enorme expansiedrift hebben in China: Unilever en Akzo.

- Gullit schijnt alweer ontslagen te zijn in Grozny..

- Einde van de maandwordt de HSLtussen Beijing en Shanghai in gebruik genomen. Ruim 1300 km wordt in 4 uur en 50 minuten overbrugt en doet op route 24 stations aan. Kosten per enkele reist: Yuan 555 ($ 86) 2e klas en 1e klas 935 Yuan en business class 1750 Yuan. Er rijden 90 treinen per dag.... per rit kunnen 1004 passagiers mee. China heeft met de totaal 8358 km hiermee de meeste HSLkm ter wereld. Ruim 3,5x meer dan Japan, ruim 4x meer dan Spanje en bijna 4,5x meer dan Frankrijk. Hetis dat je maar weet.

Tijdens de ritten van gisteren en vandaag valt het overigens op dat ten opzichte van de andere jaren de hele stadGuangzhou eenuitermate schoon frisse aanblik vormd en ook fris ruikt. Gevels zijn fris en gereinigd evenals destraat en straatwinkeltjesdie er ooknetjes (voor Chinese begrippen) bij staan.De stad heeft vorig jaar een grote beurt gehad.

Opvallend is ook dat men meer en meer ontdekt heeft dat honden, inplaats van de honger te stillen, ook als gezelschapsdier heel plezierigzijn.Tientallen Chinezenlopen met hun hondje een rondje, en zelfs een plas op de stoep wordt opgedept om de boel schoon te houden! Dimple, daar kun je nog watvan leren.

-----------------

Woensdag 15, donderdag 16 juni, vrijdag 17 juni2011

Solly mensen, we hebben wat drukke dagen achter de rug en had daardoor weinig tijd voor de blog.

Eerst even een berichtje van het thuisfront, Lilly heeft gisterenmiddag haar spreekbeurt over China gehouden. Met behulp van een powerpoint presentatie, inclusief effecten en geluiden, en diverse chinese spullen.... heeft ze een pracht verhaal gehouden, door de juf gewaardeerd met een 9,5!

Jasmijn gaat vandaag en morgen optreden met Beyond Basic, haar dansschool. De Reehorst is uitverkocht, jammer dat ik er niet bij ben maar ik heb vorige week een voorproefje mogen zien. Het wordt een spektakel!

Woensdag zijn we naar het familie museum in Guangzhou geweest, vaste prik voor de Guangzhou bezoekers. Het geeft veel informatie over de tradities en nijverheid. Bijvoorbeeld een rijstkorrel waar een heel verhaal in het Chinees op staat.... te lezen met een vergrootglas. Verder heeft het oawat openluchtmuseum-achtige tafereeltjes van woonkamer, slaapkamer en kantoor;

Alle dagen waren qua weer prachtig, van de verwachtte regen is overdag niets terecht gekomen, uitgezonderd een buitje van een half uur vandaag (vrijdag).

Na deoudkundigeen culturele bijdrage hebben we vandaag, vrijdag 17 juni, het nieuwe zaken gebied van Guangzhou bezocht. Een indrukwekkend gebied met hypermoderne grebouwen, theater en sportaccommodatie. Dit was tevens het hart van de Asian games welke in november 2010in Guangzhou gehouden zijn.

Hier de 610 meter hoge tv toren met op het hoogste platform een om zijn as draaiend restaurant.

Het openingsstadion van de in november 2010 in Guangzhou gehouden Asian games. De 3kolommen links beschikken over mega grote, uitklapbare, ledschermen, het zullen wel weer de grootste ter wereld zijn.....

Het uizicht van mijn kameris niet zo fraai alsover Hoogland.... of van de Galabier... tochgun ik jullie graag deze skyline over hetShamian eilandje in Guangzhou:

Daarnaast krijg ik nogal eens de vraag wat er ontbeten wordt, hierbij mijn ontbijt van woensdag, wat magertjes maar we doen het er mee...

- Wan tan soep - gebakken aardappel - gebakken rijst.... (sorry voor de suiker, ze hadden geen zoetjes....)

Vandaag is het alweer de laatste dag in Guangzhou. De week is omgevlogen, morgen naar Beijing. Daar staan ons diverse bijzondere bezoekjes te wachten, jullie worden op de hoogte gehouden.

Martin

Paul, een hele fijne en mooie reis ik ben benieuwd naar de verhalen.
groeten Martin.

Mirjam van Gelder

Hoi Paul,

Veel succes en plezier!

Groeten,
Mirjam

Sjoerd Jan

Veel plezier in het verre oosten.

Suzanne van Snippenburg

Hoi Paul,
Wat leuk, wij willen mee! Goeie reis!

Adri Anne Tian

Ni hao Paul,

Wij willen ook mee! Nog zo'n liefje uit Zhuhai halen!
Wie weet schepen we volgend jaar rond deze tijd weer in.....als het allemaal gaat lukken.
Veel plezier! Zai jian!

Adri, Anne en Tian

Jan Willem

Je wordt zo nog eens Guangzhou-specialist,
mochten we een gids nodig hebben...
;-)

In ieder geval veel plezier en de groeten aan Michael (denk ik zo).

groet, Qiang, Yué, Jennechien & Jan Willem

Hein, Clarissa en Liv

Hoi Ta,

Mooie reis toegewenst. We gaan je volgen

gr Hein, Clarissa en Liv

Hallo Paul'.Gisteren heb ik geprobeert een mailtje testuren maar het was mislukt.Ik hoop dat het nu beter gaat.Ik heb je mailtjes gelezen en de sla foto's gezien.Mooi hoor!!!!Wij krijgen vandaag beter weer.Verder geen nieuws in nederland.veel liefs van ma.

Hallo Paul,Voor de derde keer probeer ik een mailtje te sturen.je mail en foto's heb ik bekeken.Hebben zeker geen last van de Duitse bacterie.Maar ze waren mooi!!!!Fijn dat je zo'n warm weer hebt,hier is het wat minder.bij ons is weinig nieuws .Ik kijk uit naar de volgende mail .Veel liefs van ma.

je ontbijt ziet er goed vet uit,maar wel lekker.Wat leuk dat Lilly zo'n goede spreekbeurt heeft gegeven .Ik hoop dat ik morgen mee kan,naar de uitvoering van Jasmijn,maar zoals het er nu uitziet zal het niet lukkken.Paul geniet maar van alles wat je nu weer ziet en meemaakt .veel liefs van ma

Jan Willem

Ik zie dat alweer het nodige veranderd is daar in Guangzhou. Te toren nog op geweest?
Sterkte met de transfer naar en de laatste loodjes in Beijing...

Martin

Paul, prachtige verhalen en wat een mooie plaatjes.
Zo'n ontbijtje had in Venosc ook wel op zijn plaats geweest, waren we naar boven "gevlogen".
Veel moois nog in Beijing,