Franse Alpen klimtocht - geschikt voor publicatie........

Woensdag 1 juni 2011

05.50 uur vertrokken we met 7 man uit Hoogland met deautonaar de Franse Alpen, het beloofd Spartaansedagen te worden.

Met de fietsen op dragers, dank Rudi, kwamen we, na ca 12 uur rijden en een 4 tal stops aan op onze bestemming.

Ingecheckt, bagage naar binnen enonze eerste 'Leffe' genomen. Jayne had voor de eerste maaltijd gezorgd die met genoegen naar binnen is gewerkt.

De route van donderdag is voorbereid zodat we 'ongeveer' weten wat ons te wachten staat; op naar Les2 Alpes...... afstand is te doen, klimmen... is afwachten!

Na een stevige avondwandeling hebben we voor ons doen vroeg de slaapplaatsen opgezocht om ons voor te bereiden op de eerste fietsklimdag.

Zie de fotos!! --------------

Donderdag 2 juni 2011- Les 2 Alpes 1650 M hoog

Om 8 uur waren de meesten wakker, geknipt, geschoren en gewassen. Brood gehaald, ontbijt genuttigd en het wordt wat stiller, we worden toch niet nerveus mannen?

Rudi en Paul gaan boodschappen doen, de andere mannen kleden zich om enbereiden zich voor en wachten (te lang) op de terugkomst van de boodschappenjongens. Een telefoontje moet duidelijkheid brengen waarom het langer duurt dan gebruikelijk...., ah, ze hebben de eerste 6 bochten van de Alpe d'Huez verkend..., hadden we beter niet kunnen doen, nu zit de schrik in de benen.

Uiteindelijk vertrekken we tegen 11 uur voor onze eerste klimtocht.1e fase ca 8 km licht dalen naar de rotonde bijBourg d'Oisans, 2e fase klimmen en dalen naar hetstuwmeeren vandaar 3e fase een behoorlijk steile klim naar Les 2 Alpes. Al met al ca.18 km klimmen naar 1650 meter en een gemiddelde stijging van 8% (geen alcohol). Morgen meer!

Zie de fotos!! ----------------

Vrijdag 3 juni 2011 - Alpes d'Huez 1850 M hoog

Tja, wat Caroline Tensen kan... moeten wij ook kunnen, in ieder geval de Alpe d'Huez op. Goed gegeten, lekker gerust, we worden stiller, gezonde spanning voor deze oer-inspanning.

Gezamelijk rijden we op de fiets richting de voet van de berg, teamfoto gemaakt..... elkaar succes gewenst.... daar gaan we, 14 km klimmen en ieder zijn eigen tempo.

De eerste 5 bochten en ca. 5 km zijn het ergste en het steilst, daarna gemiddeld zo'n 8% helling. Niet nadenken maar gewoon gaan, geniet van de uit- en vergezichten en niet van de diepte.

Lekker druk en muchos solidariteitonderweg, veel Ollanders (voorbereiding Alpe du'Zes?). In Huez begint het wat te regenen, dit is lastigen gevaarlijkglad in een afdaling,gelukkig zitten we nog in de klim.

De topmannen van ons team rijden in 1 uur en ruim 15 minuten naar boven. Binnen 20 minuten erna volgt, op één na, de rest. Uiteindelijk komt ook de rode lantaarndrager ook, nog net binnen de tijd,binnen. Wat een kik mensen!

Na een fotoshoot enonvermijdelijk terrasbezoek dalen we weer af via een alternatieve route. Hier lag wat vers asfalt en los grind....slipgevaar dreigt... uiteindelijk allemaal veilig beneden.

We've doneit,a demain!

--------------------

Zaterdag 4 juni 2011 - Col du Lautaret en Col du Galibier 2645 M hoog....

Hiervan zegt Wikipedia:Col du Lautaret bedwingen. De combinatie van deze twee cols maakt een etappe zeer zwaar. De meeste renners proberen dan ook hun krachten op de Col du Lautaret te sparen....

Wijze raad..... Nee hoor, voorafgaven de meesten aan te verwachten er effe af temoeten en een stuk te lopen, maar niks van dit alles.

Gestart vanuit La Grave was het 'opwarmertje' 13 km klimmen naar de Col du Lautaret. Eeen fraaie brede route van 1430 naar 2035 meter hoogte.

Na een korte adem- en spierpauze begonnen we aan het laatste en zwaarste deel van deze étappe en ronde; de klim naar de Galabier (De Tour passeert deze zomer 2 x dit punt; 20 en 21 juli).Een over het algmeen geleidelijke klim met een enorm venijn inde staart, de laatste KM; gemiddeld 10% metenkele uitschieters naar ruim 12%. We legden 9 KM klimmen af van 2035 naar 2645 meter. Een kale vlakte met relatief smalle weg met rechts en soms links afgrond. Wauwwww....... This is it! De fotos spreken voor zich.

Na ruim een half uur genoten te hebben van het uitzicht en onze prestaties is de afdaling ingezet en na ruim een half uur zaten we op het terras in de zon na te genieten, Rudi en Theo hadden er nog geen genoeg van en reden de 30 KM op de fiets naar het verblijf.

Jos

Paul: Ik reis mee. Goed initiatief. Leuk dat je van onze Spartaanse dagen verslag maakt. Opgevenisgeenoptie, zeker voor jou. Je moest wel ff en aanloopje nemen voor de col de Lauteret en de Galibier om de top te bereiken, maar al met al een TOPprestatie. Niet alleen het fietsen maar ook de catering, de gezelligheid, vervoer etc. noemt het maar op, geweldig. Alvast een goede voorbereiding met jouw reis naar China. Follow you.

Lex

Top mannen, allemaal gefeliciteerd met deze prestatie!! Ik heb aan jullie gedacht. lees nu dat het geweldig leuk en mooi is geweest. klasse dat iedereen boven is gekomen. hoor de verhalen straks nog wel. groeten, Lex

Rudi

Paul, mooi het verslag van afgelopen weekend, wat heb jij gestreden om die toppen te bereiken. Maar met bloed zweet en tranen en op karakter is het je toch allemaal gelukt. Als ik je niet meer spreek succes in China daar hebben ze een muur die is niet zo hoog en stijl maar......wel lang. Groet Rudi